چه شد که ماکانبند رکوردهای اجرا را شکست؟
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۹۲۱۰۸۲
به گزارش خرداد به نقل از روزنامه شهروند: ظاهرا گروه ماکان در دوسال گذشته با بیش از ۴۰۰ اجرا در تهران و شهرستانها رکورد حامد همایون را هم ردکرده است. عجیب هم نیست، چون فارغ از توجه به کیفیت، تقاضا برای موسیقی سرگرمیساز و پاپیولار همیشه وجود داشته است و البته همیشه هم پشت سر آن حرف و حدیثهای زیادی بوده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در ایران هم نمونههایشان زیاد است. شاید پررنگترین مثالهای آن ماکانبند، حامد همایون، محسن ابراهیمزاده یا هوروشبند باشند؛ گروههایی که در مدت زمان بسیاری کمی با یک قطعه هیت، نظر مخاطبان را به خود جلب کردند. بعد هم در گوشه و کنار شبکههای اجتماعی و رسانهها خبرهایی درباره رکوردداربودن آنها پیچید و دستبهدست شد.
پارسال گفته شد که حامد همایون با بیش از ۲۰۰ اجرا رکورد گینس را در برگزاری کنسرت رد کرده است و همان سال قطعه ماه پیشونی از هوروشبند در جشن موسیقی ما بهعنوان قطعه برگزیده موسیقی پاپ از نگاه مردم انتخاب شد. چند روز قبل هم یکی از خبرنگاران و فعال حوزه موسیقی در توییتر خود درباره گروه ماکان نوشت: «این گروه بعد از انتشار آلبوم دیوونهبازی در دوسال گذشته، با ۴۳۳ سانس اجرا در تهران و شهرستان و خارج از کشور، رکورد قبلی را که در اختیار حامد همایون بود، شکست.»
چه شد که ماکانبند رکوردهای اجرا را شکست؟
بله! این گروه که سال گذشته به علت یک اشتباه در نامبردن از دستگاههای موسیقی ایرانی حسابی جنجالی شد، در دوسال گذشته در مراکز تمامی استانها و شهرهایی، چون کیش، بندرعباس، قشم، انزلی، بوکان، شهرکرد، سلماس، مهاباد، بوشهر، اراک، ساوه، سیرجان، کرمان، زرند و … کنسرت برگزار کرده است و ظاهرا تنها مخاطبانشان در قم و مشهد از اجراهایشان محروم ماندهاند!
گروه ماکان کنسرتهایی هم در کانادا و برخی کشورهای اروپایی برگزار کرده که البته تعدادشان کمتر از ۱۰ مورد است. اما آیا رکورداربودن در میزان اجراها نشانه خوبی برای موسیقی است یا نه و اینکه اصلا چه تحلیلی دارد؟ علت فراگیر شدن این نوع موسیقی در برابر بیتوجهی به موسیقی جدی و سنتی ایرانی چیست؟ اینها سوالاتی است که دو منتقد و فعال موسیقی درباره آن با «شهروند» صحبت کردهاند که در ادامه میخوانید…
مخاطبان این نوع موسیقی ثابت هستند
آرش نصیری: اگر کل همین اجراهایی که سولد اوت میشوند را در نظر بگیریم، شاید جمع آن ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار مخاطب نداشته باشند، چون در ایران یک عدهای هستند که هر کسی کنسرت برگزار کند، بلیت آن را خریداری میکنند و شاید بتوان گفت این جمعیت تقریبا در همه کنسرتها ثابت هستند؛ بنابراین مخاطب ۱۰۰ تا ۲۰۰هزار نفری در جمعیت ۱۰میلیون نفری تهران عدد بزرگی نیست. این مخاطبان اغلب از لحاظ مالی در سطح خوبی هستند و علاقهمندی آنها درواقع یک چرخه موسیقی ایجاد میکند، اما در برابر آن عده زیادی هستند که کنسرت نمیروند و هیچکس برای آنها برنامهریزی نمیکند.
در همه جای دنیا جریانات نهچندان سنگین هنری بهویژه در حوزه سرگرمی طرفداران خود را دارد. طبیعی است که عدهای از مردم حتی در جوامع پیشرفته سراغ موسیقی ساده فهمتر بروند و بیشتر جنبه سرگرمی آن را ببینند، اما در همان جوامع مردم زیادی هم به موسیقی بهعنوان جریان فکرساز و آدمساز نگاه کرده و برایش برنامهریزی میکنند.
معتقدم همین قانون ۱۰ درصدی مالیات که تصویب شد، اگر برای موسیقی تجاری مطرح میشد، شاید میتوانست به تقویت گروههای دیگری بینجامد؛ به این شکل که مثلا در صندوقی برای حمایت موسیقی فولکور و سنتی به کار گرفته شود.
ماکانبند از مریخ نیامده
چه شد که ماکانبند رکوردهای اجرا را شکست؟
نسیم قاضیزاده: نزدیک به دو دهه است که فعالان جدی عرصه موسیقی اعلام خطرهایی نسبت به گوش موسیقایی شنوندگان ایرانی بهویژه نسل جدید کردهاند و اینکه گوش مردم به سمت هجویات کشیده میشود.
در سالهای اخیر هم مسئولان در عرصه موسیقی فضا را در عرصههای نهچندان اصولی موسیقی و بیشتر حوزه پاپ باز کردند و به آن توجه شد. صداوسیما بهعنوان یکی از سردمداران موسیقی در وهله نخست با پخش آثار سخیف و بعد هم وزارت ارشاد با مدیریت ضعیف در ۱۰سال گذشته باعث شد بسیاری از ترانهسراها، موزیسینها و تنظیمکنندههای سخیف پا به عرصه هنر بگذارند.
هیچ نظارتی هم بر آنها نشد و عرصه کار از هنرمندان جدی سلب شد؛ اتفاقی که ناخواسته حافظه شنیداری مردم بهویژه نسل جوان را به سمت موسیقیای برد که هیچ ساختار درستی ندارد. در چنین شرایطی طبیعی است که گروهی که خود را بیشتر نشان بدهد، مورد استقبال قرار میگیرد، اما همانطور که بسیاری از جامعهشناسان و فعالان این عرصه گفتهاند؛ اینها موسیقی یکبار مصرف هستند و اگر خیلی عمر کنند یک تا دوسال است و در آینده هیچ ردپایی از آنها در تاریخ موسیقی نمیماند، بنابراین رکوردهای اینچنینی هیچ جایی برای بالیدن ندارند.
ما در کشور افرادی مثل حسین علیزاده، کیهان کلهر و محمدرضا شجریان را داریم که به شایستگی برای نام ایران رکورد آوردند. معتقدم این رکوردزدنها (رکوردهای اجرا) فقط در حد خبرهای کوچک در رسانهها منتشر میشود و هیچ جای دیگری نخواهد داشت. البته این فقط مختص ایران نیست و در همه جای دنیا جایگاه چنین موسیقی همین جاست.
بههرحال این نوع موسیقی مخاطب خود را دارد و نباید به آن خرده گرفت و چکش رویشان گذاشت، چون این گروهها محصول همین جامعه هستند. ماکانبند هم از مریخ نیامده است، با هر کیفیتی که هست باید ابتدا به مسئولان خرده گرفت، بعد مردمی که آن را گوش میدهند و درواقع آخرین خرده را باید به گروه گرفت.
بههرحال نسل نوجوان ما صحبت از معضلات، غمها و امیدواری را در این ترانهها میبیند و شادی خود را در فضای این کنسرت نشان میدهد. جز ترانه؛ ریتم و ملودی این گروهها، آنها را جذب میکند و ریتم در آثار ماکانبند دیده میشود. درباره حامد همایون هم که پارسال گفته شد رکورد کنسرتها را زده همینطور است، یک دورهای مخاطبانش نخ شادی، امیدواری و غم خود را در این ترانهها پیدا کردند. برچسب ها: ماکان بند ، رکورد ، اجرا
منبع: خرداد
کلیدواژه: ماکان بند رکورد اجرا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۹۲۱۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فعالان سرود بیمه میشوند
مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی ارشاد از پیگیری برای حل مشکل بیمه اهالی سرود خبر داد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، حامد جلیلی مسئول دفتر سرود اداره کل موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری که همراه با مدیرکل دفتر موسیقی به استان فارس و شهر شیراز داشتند، درباره ظرفیتهای این استان در حوزه سرود گفت: استان فارس و شهرستانهای اطراف آن ظرفیت ویژهای در بحث سرود دارند و بسیاری از گروههای درجه یک کشوری ما در این استان حضور دارند. ظرفیت بسیار خوبی است و به جرات میتوان گفت استان فارس یکی از قطبهای سرود کشور است.
داوران مرحله استانی جشنواره سرود فجر معرفی شدنداو در ادامه به جلسهای که با هنرمندان استان فارس داشتند اشاره کرد و افزود: در جلسهای که با اساتید و هنرمندان هنر موسیقی استان فارس با مدیرکل دفتر موسیقی داشتیم، فعالان حوزه سرود نیز حضور داشتند و دغدغهها و مشکلات خود را بیان کردند. ما تمام سعی و تلاش خود را به کار میگیریم تا موانع و مشکلات این دوستان را به زودی برطرف کنیم.
مسئول دفتر اداره کل موسیقی ارشاد همچنین گفت: بحث آموزش نیز در این جلسه مطرح شد که به زودی در کلیه مقاطع مختلف گروههای سنی این امر فعال خواهد شد. علاوه بر این ازآنجایی که معمولا گروههای سرود در هیچ رستهای از هنر جای داده نمیشوند، لذا پیگیریهایی برای حل مشکل بیمه آنها صورت گرفته و در سال جاری بیمه اهالی سرود نیز انجام خواهد شد.
جلیلی در پایان تصریح کرد: بحث حمایت از گروهها در امر تولید نیز در این جلسه عنوان شد که به زودی طی پروتکلی آن را آماده میکنیم و در سال 1403 در سیستم دفتر سرود اجرایی خواهیم کرد.
انتهای پیام/